Ateliér U mne

Ateliér U mne

pátek 10. února 2012

Vraž do toho kopu lásky- koláčky podle p.Novotné

Soutěžní recept VRAŽ DO TOHO KOPU LÁSKY..u Lenky včelky
http://lenkavcelka.blogspot.com/2012/02/soutez-vraz-do-toho-kopu-lasky.html

Opět  mám recept získaný a to od maminky mé spolužačky Pavly. Kamarádka se mi odstěhovala někam do Krkonoš a po její mamince mi zůstal výborný recept na koláče..ještě mám jeden recept,podle kterého jsem pekla dlouhá léta  a ten je od mé babičky.  Tak a teď  "babo raď,který je lepší" ..
Dnes jsem pekla olejové a stačila poloviční dávka.To je asi 30 koláčů (mi vyšlo 42 malých)z půl kila mouky..

tady je recept - asi 60 koláčů

1/2 polohrubé mouky
1/2 hladké mouky
20 dkg mletý cukr
8 žloutků
3 dcl  olej
1/2 l mléko
1 dkg soli
4,5dkg droždí čersvé t.j.jedna kostka např.Oetker (nebo sáček sušeného )

Postup:  Nejdříve jsem si umíchám žloutky s cukrem do pěny. Do pekárny dám mléko,olej a umíchané žloutky. Pak mouku s droždím a sůl.(sůl nesmí příjít do přímého styku s droždím,proto ji dávám do rohu pekárny) A zapnu pekárnu na míchání a kynutí. (já mám program č.10)
Po vykynutí jsem si přesunula těsto do mísy,líp se odebírají lžičkou kousky.
A tvořím koláče a ukládám je na plech vyložený pečícím papírem,nebo silikonovou podložkou.
Pak udělám jamku pomocí malé naběračky,nebo velkou lžící a každý koláč popíchám vidličkou,aby měla pára kudy odcházet a koláč se nezvedal.(Tak nevím,vždy to tak dělám a stejně se zvedají..:-D  )



Pak každý koláč potřu vajíčkem a doprostřed dám "posypku",kterou udělám z polohrubé mouky a mletého cukru.Více mouky,než cukru a ještě přidám máslo ,tak aby se vytvořily hrudky.Samozřejmě do toho vlítnu rukou..:-))

A nechám ještě kynout a mezitím si přepustím máslo.(Mám kastrolek-dědictví už hooodně "jetý" a nevyměnila bych ho..:-D )Máslo musí být horké, až se přestane tvořit pěna a zůstane máslo čiré. (pozor nepřipálit) Máslo voní..a teď příjde to nejdůležitější..:-)) Po upečení, koláče ještě horké potírám  máslem, do kterého jsem přidala RUM.Alkohol vyprchá a zůstane voňavý a chutný koláč.. (A dieto sbohem..:-D )
Manžel přišel ze zahrady.Něco tam dělal,nevím co ,asi plašil krtky..:-D a chtěl, ať mu udělám "lekarstvo"..
Mám udělaný karamel do zásoby (zima je dlouhá a kdo má pořád vyrábět trošku karamelu,když si chlapi vzpomenou ,že chtějí něco na zahřátí..:-D

Karamel: do kastrolu nasypu pískový cukr a na vařím a míchám ,až je světle hnědý ,pak naleju studenou vodu.Karamel se srazí a ztuhne,ale dalším vařením se rozpustí.Tento základ mám ve sklenici v ledničce a když příjde zmrzlá návštěva..:-)) tak vařunka je hotová natotata..:-D

Tak jsem dala do kastrůlku trochu vody a karamelu.Přihřála a přidala kousek másla (orginál je se špekem)a dolila RUMem. Musí to být vše horké..poměr podle chuti..
Tak to mlasknul a byl spokojený..:-D



Tak napečeno a to jsem dnes chtěla šít..:-D


3 komentáře:

Lenka včelka řekl(a)...

Ahoj Daši, tvůj příspěvek mě opravdu moc překvapil. Dala jsi si záležet. Fotky ukázkové i psaní jsem četla jedním dechem.
Lekarstvo pije i můj taťka, akorát je bez másla. No, ale co mě nadchlo je tip na potírání rumovým máslem. Určitě to využiju třeba i na potírání štoly. Nedávno jsem zkoušela potřít domácí rohlíky rozkvedlamým vajíčkem s česnekem. Pečivo tak dostalo zase jiný říz.
Tento příspěvek putuje do losovacího klobouku. Díky za účast a užij si víkend.:-)
Lenka

Lenka/Lilienka řekl(a)...

Jak jsem na to mohla zapomenout :-) RUM to byl, co dávala babička na koláče :-) Krásně jsem si Dáši početla. Jsme koláčová rodinka, tak se ještě určitě vrátím. Děkuji a krásné dny. Lenka

Lenka/Lilienka řekl(a)...

Tak jsem tady zpátky abych mohla chválit a chválit. Koláčky jsem vyzkoušela na rodinnou oslavu a jen se po nich zaprášilo. Skvělý recept. A velmi se mi líbí ta vychytávka s vymíchanými žloutky s cukrem a až potom do pekárny. To jsem neznala. Děkuji moc a přeji krásné dny :-)