Ateliér U mne

Ateliér U mne

sobota 1. června 2013

Kosmatice

Černý bez



Před heřmánkem smekni, před bezem klekni." 

Černý bez byl nazýván selskou lékárnou. Od středověku byl opředen celou řadou pověr. Sídlili v něm duchové, kteří se mstili za zlo, které bylo spácháno v okolí jejich keře. Proto se bez černý často vysazoval kolem chalup a stodol. Ve středověku mu byla u různých národů připisována kouzelná moc. Říká se, že uvnitř keře žijí duchové i čarodějnice, proto poraněné dřevo krvácí rudou mízou. Před kácením se vkleče na kolenou říkají tajemné formule pro odpuštění. Nošení bezinek chrání před zlem a negativními silami všeho druhu. Žvýkáním bezové větvičky se zmenší bolest zubů, dále bezinka zahání horečku, léčí revmatismus i bradavice. Při svatbách přináší dvojici štěstí. Těhotné ženy mají líbat bezový keř, aby zajistily děťátku šťastnou budoucnost. Bezinka položená vedle polštáře přináší klidný spánek. Do bezového keře prý nikdy neuhodí blesk a křížek z bezového dřeva se dává do rakve zemřelým. Bez se používal při pohřbívání do mohyl ve staré Británii. Podle křesťanské legendy se Jidáš oběsil na bezu - od té doby prý šíří kvetoucí keř bezu nasládlou vůni, upomínající na rozklad mrtvoly. Podle jiné legendy byl Kristus bičován bezovými metlami, odsud má bez své léčivé vlastnosti. Bezovou hůlkou se bere míra na rakev. V Čechách je to keř věštecký - dívky třesou keřem a říkají: Třesu, třesu bez, pověz ty mi pes, kde můj milý dnes. Odkud zaštěká pes, na té straně je milý. Černý bez má chránit před ohněm,nemocemi a zlými kouzly.Pokud někdo porazí černý bez, aniž by zasadil nový, čeká ho velká smůla.
Toť z  http://bylinky.abecedazdravi.cz/cerny-bez-a-jeho-kouzelna-moc 

Každý rok ,když vykvete černý bez smažím kosmatice.Je to  recept našich babiček, dětem chutná a je to zajímavá změna jídelníčku.
Potřebujeme květy z černého bezu a těsto jako na palačinky.Květy opláchneme a necháme osušit-pozor ,aby neměly nožičky..:-D, ty já nerada..(broučky)
Vysmažíme a pocukrujeme.Můžete přidat šlehačku. Taky čaj slazený medem je výborný.






Dobrou chuť ..
Černý bez je potopudná a močopudná droga.Příznivě ovlivňuje cévní stěny.Čaj z černého bezu je výborný při nachlazení,podporuje tvorbu mateřského mléka.

 Taky u vás prší?
Hezký den přeji, už aby svítilo sluníčko..:-D
Daška





2 komentáře:

Ella řekl(a)...

To je zajimave ja jsem si pred chvili obednala ker pres internet a ty tady pises jak dobre chutna,moje babicka z kvety delala vino.

Daška řekl(a)...

Já dělám šťávu a manžel má na zimu vystaráno.Já se sladkému ,pokud možno, vyhýbám i když jsem kosmaticím neodolala.