Ateliér U mne

Ateliér U mne

sobota 4. listopadu 2017

Zelí,zelí,zelíčko..

Kamarád říká: "Zelí rozveselí!!!"
Stará tradice velí!  Na podzim šlapeme!! A jako za starých časů. Nožkami.
Prý se nemají nohy mýt,že má pak zelí ten správný šmrnc..haha..
Samozřejmě na takové vtípky nedám!!A nožky projdou důkladnou očistou a pak šlapu zelí. Je to naše rodinná tradice a moje výsada! Vždy  zelíčko šlapu JÁ  !!
Dali jsme si štamprličku slivovice,aby se dílo povedlo a jde se na to.
Nejdříve nachystáme hlavečky zelí.Očistit a překrojit napůl.Nachystat klasické krouhací nože po babičce.Fotka není.Pan M. byl rychlejší a už je odnesl umýt.Ještě všechny ingredience.Sůl,kmín,křen, kopr a sítko,hrníček na vybíraní vody a můžeme začít.Zelí šlapu ve starém dřevěném sudu,který vespod  podložený.(Abych ho při své váze neprorazila.) Zelí,sůl trochu kmínu,křen,kopr a ještě přidat zelí a šlapu a šlapu,až se začne dělat loužička vody pod nohami a tu vybírám hrníčkem.A opět přidám další vrstvu zelí.Máme jen 20kg a za chvilku je hotovo.Zelí přeložím do keramického soudku.Na dno uložím listy zelí a na ně hezky ušlapané zelíčko.Opět jemně utlačím,abych vytlačila vzduch.Nakonec opět listy zelí a na ně vyvařenou bílou bavlněnou látku.Zatížím dřevem a kamenem.Kámen mám od nepaměti-poděděný ,snad 40let,nebo víc?? Vlastně i nože a dřevěný soudek jsou staré.A zelí může začít kysat.Později doliju převařenou slanou vodu. Prozatím je pěkně v teploučku,později půjde do chladnějšího sklepa.Ještě jsem koutkem oka zahlídla,že pan M. zelíčku požehnal,jako kdysi naše babi.






Hotovo..
ještě nalít vodu do okraje soudku,přikrýt a může zelíčko kysat.




Na zimu jsme připraveni..

Hezký den
Daška



1 komentář:

vyzobaná slunečnice řekl(a)...

Daško, zelí jsem nikdy nešlapala a ty jsi to popsala tak lákavě, že bych to chtěla hned zkusit :-) Je to hezká tradice i s těmi všemi starými proprietami, které už jistě ledacos zažily. Dýchla na mě historie. Hezkou neděli.